Så påverkas träindustrin av Corona

På bara några månader har coronakrisen påverkat nästan allt, och handeln med trävaror är inget undantag. Setras marknadsdirektör Olle Berg och Skogsindustriernas nya marknadsanalytiker för trävaror, Christian Nielsen, sammanfattar läget och reder ut vilka frågor du bör ha koll på framöver.

Första såg coronaviruset främst ut att påverka handeln med Kina, men när land efter land stängde ner blev det tydligt att det som väntade var en global kris. Stämningen var rejält dämpad i mars och april, men när Christian Nielsen tittar i backspegeln tycker han ändå att det kunde ha varit värre.

– Första kvartalet gick förvånansvärt bra. Svenska sågverk har varit duktiga på att hitta områden på världsmarknaden där det fortfarande funnits efterfrågan, och då har det ändå skett rätt stora förändringar.

Olle Berg instämmer.

– Det har gått mycket bättre än vi trodde från början. Vissa länder har faktiskt varit rätt stabila, som till exempel Sverige, Tyskland, Nederländerna, Japan, Kina och Egypten. Vi kommer leverera betydande volymer till Kina under kommande månader och det bidrar starkt till att vi kan hålla full produktion. Men det har också krävts mycket engagemang och proaktivitet för att manövrera genom krisen. Hade vi bara suttit och tittat på hade läget varit betydligt värre.

Viktigt hur det går i höst

Många pågående byggprojekt har rullat på som planerat under krisens första månader. Även i länder med mer strikt nedstängning än Sverige har byggandet kunnat fortsätta i någon mån.

– Byggande är en prioriterad aktivitet i många länder och eftersom arbetet ofta sker utomhus är det enklare att hålla social distansering. Vi ser också en positiv effekt på bygghandeln och gör-det-själv-marknaden i många länder. Den är direkt kopplad till coronakrisen och drivs på av att vi spenderar mycket tid hemma, säger Olle Berg.

Branschorganisationen Byggföretagen har dock flaggat för att nybyggandet kan komma att bromsa in kraftigt.

– Jag tror att vi går in i en period nu då det kommer hända väldigt mycket från månad till månad. Under april såg vi att produktionen minskade men utsikterna för maj är desto mer optimistiska. Det viktigaste är vad som händer i höst och under närmaste året, då ser vi hur stor och långdragen effekten blir, säger Christian Nielsen.

Vilka frågor blir avgörande för träindustrin?

– Den övergripande frågan är givetvis om världsekonomin kommer igång eller inte, och om handeln kommer att kunna fortsätta obehindrat under resten av året. För oss i Sverige är det oerhört viktigt eftersom 70 procent av våra trävaror går på export, säger Christian Nielsen.

– Det är väldigt viktigt att inte bostadsmarknaden kraschar, eftersom det då tar väldigt lång tid innan nybyggandet kommer upp i normala nivåer igen. Även arbetslösheten kan påverka byggandet på sikt om den blir för hög och långvarig. Det kan komma att behövas fler stimulans-paket och att staten verkar för att öka det offentliga byggandet, säger Olle Berg.

Nya barkborreutbrott i Sverige eller Europa är också en potentiellt viktig fråga.

– Om vi får en minskad ekonomisk tillväxt och lägre efterfrågan på grund av coronakrisen och samtidigt får problem med barkborreutbrott som skapar ett överutbud av råvara kan det ge stora effekter. Det är jätteviktigt att se till att det finns en efterfrågan så att skogsägarna är aktiva och får ut sitt timmer från riskområdena, förklarar Christian Nielsen.

Globala handeln måste hållas öppen

En effekt av coronaepidemin tros bli att globaliseringen rullas tillbaka. Men någon sådan förändring går inte att skönja när det gäller träindustrin.

– Jag ser snarare att det är viktigt att vi fortsätter verka för öppna gränser och en global handel. I Sverige har vi varit duktiga på att öka vår inhemska efterfrågan under de här månaderna och det har kompenserat till viss del för neddragningarna på exportmarknaderna. Men i grund och botten är det viktigt att den globala handeln fungerar och är öppen, säger Christian Nielsen.

– Jag tror inte heller på några strukturella förändringar, men däremot har krisen verkligen visat hur viktigt det är med bra logistiklösningar och en flexibel produktion. Den erfarenheten är det nog många som tar med sig från den här våren, säger Olle Berg.

Text: Linn Treijs

Publicerad: 2020-06-09