Supertrendigt och miljövänligt i Kina

Exklusivt, modernt och tryggt är ord som sammanfattar synen på svenskt barrträ i Kina. Setras kund Sampo Furniture tillverkar barnmöbler där råvaran gärna får synas och ta plats.

I Sampos fabriker blir gran från sågverken i Färila, Heby och Hasselfors fantasifulla möbler med runda former och tydlig träkaraktär. Målgruppen är kinesiska barnfamiljer i medelklassen. Trendmedvetna föräldrar med förkärlek för ljusa träslag, men också införstådda med miljöproblemen.
– Våra kunder väljer ofta trämöbler för att de vill omge sina barn med naturliga material. Därför är det viktigt att trävaran kommer från ansvarsfullt brukade skogar, säger Sampos inköpschef Peter Song.

Setras leveranssäkerhet är en annan anledning till att Sampo uppskattar samarbetet. Företaget växer snabbt och är beroende av stabila varusändningar där träet håller hög och jämn kvalitet. Det tätvuxna svenska granvirket med småkvistig struktur lämpar sig väl för möbeltillverkning och hittar sin plats i allt fler kinesiska hem.

Publicerad: 2017-09-18