2023-09-08

Setra blir prioriterad leverantör till Mestergruppen

Träindustriföretaget Setra och Mestergruppen har tecknat samarbetsavtal som gör Setra till en prioriterad leverantör av limträ till bygghandelskedjan.   – Vi är mycket glada över att ha ett samarbetsavtal med Mestergruppen vad gäller limträ. De är Sveriges största bygghandelskedja med bland andra XL Bygg och Bolist inom koncernen, säger Daniel Edman, Key Account Manager för bygghandel och industri på Setra.

Setra och Mestergruppen har samarbetat i flera år. Det nya avtalet går ut på att Setra blir en prioriterad partner och leverantör till bygghandelskedjan. I avtalet ingår även kompetensutveckling av säljare inom Mestergruppen.
– Det finns ett behov hos säljarna att lära sig mer om limträ och fördelarna med materialet. Vi kommer att utbilda dem i olika användningsområden samt grundläggande konstruktion och dimensionering så att de blir ännu tryggare i att sälja limträ framöver, säger Daniel Edman.

Urban André är avtalsansvarig på Mestergruppen. Han ser stora fördelar med att nu få Setra som en prioriterad leverantör.
– Vi ser en stor fördel med att ha långsiktiga partnerskap för att kunna trygga leveranserna till våra kunder. Setra är en kompetent och trygg leverantör, med bra råvara och hög leveranssäkerhet, säger Urban André.

Om Setras träindustricenter
Setras träindustricenter ligger i Långshyttan, södra Dalarna. Där tillverkar bolaget limträ, KL-trä, reglar och komponenter. Setras värdekedja är väldigt kort från skogen till färdiga träprodukter vilket ger ett lågt klimatavtryck. Från fabriken i Dalarna sköts transporterna av ett åkeri som erbjuder biodrivmedel.

Ladda ner bild