2024-07-15

Bokslutskommentar från Setra för det andra kvartalet 2024

Träindustriföretaget Setra redovisar för andra kvartalet 2024 ett rörelseresultat på 31 (10) Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 1 370 (1 368) Mkr.

Under andra kvartalet har högre försäljningspriser samt minskade fasta kostnader bidragit till en resultatförbättring jämfört med samma period förgående år, emellertid har prisnivån på timmer fortsatt öka, varför Setras marginal fortsatt är under press.

- Under det senaste kvartalet ökade försäljningspriserna som förväntat. Trots detta har den svaga konjunkturen inte förbättrats på kort sikt. Den rådande situationen på råvarumarknaden, med lågt utbud i förhållande till efterfrågan, innebär att det fortsatt finns behov av både högre försäljningspriser och effektiviseringar för att minska kostnaderna, säger Marcus Westdahl, Setras VD.

Under kvartalet togs den nya klentimmerlinjen i Skinnskatteberg i drift. Parallellt pågår Setras investering i Malå enligt plan, med byggnation av en såghall för en ny såglinje. Båda investeringarna kommer att stärka Setras konkurrenskraft.

Den 24 maj hölls det årsstämma för Setra Group och sittande ordförande Anders Källström omvaldes. Per Olof Nyman ersatte Lennart Sundén som styrelseledamot. Övriga styrelseledamöter omvaldes.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för det andra kvartalet uppgick till -72 (75) Mkr.

Nyckeltal* apr-jun (3 mån)       jan-jun (6 mån)
2024 2023 2024 2023
Nettoomsättning, Mkr 1 370 1 368 2 528 2 782
Rörelseresultat, Mkr 31 10 -64 -54
Resultat efter skatt, Mkr 15 8 -66 -41
Rörelsemarginal, % 2,3 0,7 -2,5 -1,9
Avkastning på operativt kapital, %, RTM -10 5
Kassaflöde från löpande verksamhet, Mkr                     -72 75 -298 -7

*Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Marcus Westdahl, VD och koncernchef, telefon 08-705 03 75, mobil 073-098 14 00
Johanna Gydingsgård, CFO, telefon 08-705 03 03, mobil 072-453 85 41

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com