2024-10-23

Setra investerar i ny teknik för framtidens träförädling - storsatsning i Skinnskatteberg invigs

Det pågår stora investeringar i de svenska skogarna. Träindustriföretaget Setra Group har de senaste åren investerat nära två miljarder i sina anläggningar för att utveckla och implementera ny teknik i sina sågverk. Genom dessa investeringar tas ytterligare steg för skogsråvarans betydande roll i den gröna omställningen.

Tisdagen den 22 oktober inviger Setra sin nya högeffektiva såglinje på sågverket i Skinnskatteberg. Här kommer klentimmer från skogarna i närområdet bli till träprodukter som når ut till kunder i hela världen. Den nya såglinjen är den senaste av Setras investeringar som skett i stor skala de senaste åren. Att investeringen görs i Skinnskatteberg är ingen tillfällighet. Här har skogen tagits tillvara och förädlats sedan 1911. Investeringen är ett kvitto på Skinnskattebergs strategiska betydelse även i framtiden.

- Skinnskattebergs geografiska position mitt i ett viktigt råvarudistrikt spelar en nyckelroll. Med den nya såglinjen kommer vi kunna använda ännu mer skogsråvara från närområdet och omvandla den i högre hastighet till produkter som bidrar med stor klimatnytta, säger Mikael Romlin, platschef för Setra Group i Skinnskatteberg.

Investeringen i Skinnskatteberg innebär alltså att hela stocken tas tillvara och förädlas mer effektivt än tidigare. Den nya sågen har kapacitet att klara en stock per sekund, tre gånger snabbare än tidigare.

- Vi har de senaste åren investerat miljarder i ny teknik som hållbart ökar takten mot en bioekonomi, samtidigt som vi stärker Setras konkurrenskraft på världsmarknaden. Trä är det enda förnybara byggmaterialet eftersom det absorberar koldioxid och låser in det i form av kol under hela sin livstid. Därför är de investeringar vi gör också en viktig del av den gröna omställningen i svensk industri. Det är vi stolta över, avslutar Marcus Westdahl, vd för Setra Group.

En bild som visar klädsel, inomhus, fotbeklädnader, person

Automatiskt genererad beskrivning